دانلود رایگان مستند آسوده بخواب کوروش

دانلود رایگان مستند آسوده بخواب کوروش
 

+ دانلود رایگان مستند آسوده بخواب کوروش

این چند مستند زیر هم خیلی جالبه حتما ببینید

+دانلود قانونی مستند انقلاب جنسی 1

+دانلود قانونی مستند انقلاب جنسی 2

+دانلود قانونی مستند انقلاب جنسی 3

+دانلود قانونی مستند انقلاب جنسی 4

+ دانلود قانونی مستند متولد اورشلیم

 

مستند "آسوده بخواب کوروش" روایتی از ارتباط محمدرضا پهلوی شاه ایران با بحرین، آخرین منطقه جدا شده از ایران است. در این مستند، به چرایی و چگونگی تصمیم محمدرضا شاه برای واگذاری بحرین به آل خلیفه پرداخته می‌شود. علت بی توجهی به جدایی بحرین از ایران روند کند این اتفاق و سیاست‌های محرمانه پهلوی بود. من معتقدم در جدایی بحرین از کشورمان خیانت صورت گرفته است و محمدرضا به راحتی از بحرین گذشت.

 

فراهانی ، کارگردان مستند در نشست خبری این مستند گفت: وقتی به تاریخ پهلوی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم موضوع جدایی بحرین هیچگاه مورد توجه مستندسازان و حتی تاریخ دانان نبوده است.

علت بی توجهی به جدایی بحرین از ایران روند کند این اتفاق و سیاست‌های محرمانه پهلوی بود. من معتقدم در جدایی بحرین از کشورمان خیانت صورت گرفته است و محمدرضا به راحتی از بحرین گذشت.

وی افزود: روند جدایی بحرین از ایران از سال ۳۶ تا ۴۹ زمان برده است. وقتی ما کار پژوهش مستند را شروع کردیم درپژوهش‌های اولیه کم آوردیم. اسامی موافقان، مخالفان و فعالان این تصمیم بزرگ در تاریخ ذکر نشده است. آن زمان چهار نفر در مجلس مخالف بودند که در ادامه سه نفر مخالف باقی می‌مانند. بسیاری از اسناد آن زمان نابود شده است.

فراهانی در ادامه اظهار کرد: رسانه‌ها در این اتفاق به شاه و تصمیمش بها می‌دادند و می‌گفتند نفت و الماس بحرین تمام شده و باید از ایران جدا شود. در بحرین امکان پژوهش در این خصوص نیست چراکه خفقان برای مستند سازان است. ما درخواست ارائه آرشیو هم از بحرین داشتیم که اتفاق نیفتاد. سعی کردیم از دریچه پهلوی این موضوع را درک کنیم. ما درباره اعتراض دانشجو‌ها به این تصمیم را که در مستند نشان دادیم، به سختی اطلاعات به دست آوردیم. خفقان شدیدی از سوی شاه صورت گرفته بود.

 

این مستند ساز درباره تهیه آرشیو بیان کرد: اکثرا به مستند‌های تاریخی اعتراض می‌شود. ما ۴۱ دقیقه آرشیو را از صدا و سیما گرفتیم که ۱۲ دقیقه از آن استفاده کردیم. شبکه افق با ما همکاری کرد. همچنین بخشی از آرشیو شبکه‌های آن ور آبی را مورد استفاده قرار دادیم. در بحث جدایی بحرین خیلی خط قرمز داریم. یکی از خط قرمز‌ها بحث همکاری ما با انقلابیون بحرین است. ممکنه سو تفاهمی پیش بیاید. ما حتی با نماینده انقلابیون بحرین صحبت کردیم که ایشان اطلاعات خاصی نداشتند. الان در بحرین مردم خودشان را از ما می‌دانند.